Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 19, Tainan

Gisteren ontdekten wij bij toeval dat er in Tainan een soort hop on/ hop off bus rijdt, dus wij vanmorgen naar de bushalte en springen op de bus. De chauffeur spreekt geen Engels, gelukkig is er iemand aan boord die ons verteld wat we moeten betalen. We dachten relaxed iets van de stad te kunnen zien, helaas heeft de chauffeur nogal haast en scheurt door de stad. De ramen van de bus zijn met folie beplakt en we zien niets, dus gaan we voorin zitten. Bij Anping stappen we uit, dit deel van de stad lag vroeger aan de zee en was destijds de haven, Nederlanders vielen in de 17de eeuw Taiwan en de stad Tainan binnen en werd Tainan het centrum van de VOC. Van 1624 tot 1662 werd Tainan een Nederlandse kolonie. Er leefden destijds 2000 Nederlanders. Het werd toen als basis gebruikt voor de handel met China en Japan. De Nederlanders waren niet vies van de slavernij en haalden de slaven van Banda Island, deze mensen hadden een donkere huid en konden goed zwemmen. Ze werden'Oo-kui-a' (zwarte spook) genoemd, deze mensen moesten forten en huizen bouwen en waterputten graven en bruggen bouwen. Fort Zeelandia werd het hoofdkwartier van de regering. 38 jaar later werden de Nederlanders verdreven door de Chinese generaal Zheng Cheng Gong. De Nederlandse invloeden zijn nog steeds zichtbaar in Fort Zeelandia. Er zijn vitrines met Delfts blauwe borden, pistolen, helmen en zwaarden van de Nederlanders. Ook hangen er schilderijen van de VOC schepen en schilderijen van de slavernij. Kinderen komen massaal op ons af, door de taalbarrière kunnen we helaas geen gespekje met ze aanknopen. Naast het fort is de Miaoshou Temple, deze gaan we nog even binnen, ondanks dat Gaston tempel moe is. Voor de tempel staat een auto die ceremonieel wordt ingezegend, bijzonder vind ik.Tainan wordt ook wel tempelstad genoemd, het oude centrum is bezaaid met meer dan 200 tempels. Vanuit hier kunnen we naar de Anping Tree House wandelen, dit huis was vroeger een pakhuis van een Brtise handelaar die nu helemaal is opgenomen door een Banyan boom, die zich op allerlei manieren meester heeft gemaakt van het huis. We nemen de bus richting de binnenstad en komen uit bij de Tainan Confucius Temple, deze tempel is gebouwd in 1665, geen tierelantijntjes. Ondertussen hebben we nog geen lunch gehad, we durven de stalletjes niet aan met hun soepjes. Gelukkig verkoopt een oud dametje bananen en word dit onze lunch. Verder zijn hier erg veel restaurantjes die alleen toetjes verkopen, met custardpudding en rijstepap met vruchtjes en dat loopt hier goed. We zien de mensen de hele dag eten, soep, soep en nog eens soep. We zitten in de buurt van Fort Provincia, ook gebouwd door de Nederlanders, (de slaven) hier werd de administratie en commerciële activiteiten bijgehouden. Er staat nog een stuk originele muur, deze ziet er ook echt Nederlands uit, rode bakstenen, het cement werd destijds gemaakt van water, suiker, rijst en schelpen. Het originele Fort zag er iets anders uit dan hoe het er nu uit ziet. Vroeger waren er twee torens en in het midden stond een groot gebouw, alleen de torens staan er nog en nu dicht op elkaar. Ik spreek twee meisjes van ongeveer twintig jaar aan en ik vraag of ze de geschiedenis van het Fort kennen. 'Nee' zeggen ze en ze hebben ook nog nooit van Nederland of Amsterdam gehoord, wel van Parijs. Amsterdam ligt om de hoek, vertellen wij. We zijn vlakbij het hotel en frissen ons op om vanavond weer lekker te gaan eten bij de Italiaan.