Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 4, Taipei

Om 09.30 uur schrikt Gaston wakker en maakt mij ook wakker. Wat een nacht, zeer kort geslapen.

Tot 10.00 uur is het ontbijt en we springen onder de douche en trekken snel iets aan. Beide hebben op dit moment ge

en trek. Ik probeer toch een broodje naar binnen te werken en Gaston eet toch een behoorlijke maaltijd.

Om 10.30 uur staan we buiten en maken een plan de campagne. We nemen de metro naar de Confucius Temple.

We lopen langs een houtzagerij, garages en andere rommelige zaakjes. De Confucius Temple is gebouwd in 1925. Het

is een rustige tempel, hier komen geen drommen aanbidders van hun goden. Wij vinden het een beetje te rustig en iet wat saai.

We mogen nog een wens doen en moeten een papiertje met een chinese spreuk richting de tempel houden en een wens doen.

Op het schoolplein van een school aan de overkant zijn kinderen bezig met een soort ochtend gymnastiek. We lopen van de ene tempel

naar de andere tempel, de Baoan-Temple, op deze plek werd in 1760 de eerste tempel gebouwd door immigranten uit Tong'an.

De tempel werd in 1995 gerestaureerd waarvoor zelfs een prijs door Unesco werd gewonnen. Er worden verschillende goden aanbeden,

maar de belangrijkste is Baosheng Dadi, god van de medicijnen en beterschap. Er zijn mooie muurschilderingen

van Chinese legendes en er is mooi houtsnijwerk te zien.

Naast de tempel zit een klein koffie zaakje, waar we onze eerste betaalbare cappuccino drinken.

Bij een fruit stalletje kopen we 2 bananen, voor het geval wij weer geen restaurant vinden die heeft waar wij van houden, het hoeft maar iets van

rijst te zijn.

Hier wordt voornamelijk tofu gegeten of varkens - of eenden tong en dat zijn nou niet bepaald onze lekkernijen.

We zijn in de buurt van het Taipei Expo Park, de Expo die hier in 2010-2011 was. Gaston vindt het wel interessant, maar ik ga me op e

en bankje nestelen en 3 kwartier later is Gaston terug met wat foto's van het park. Gelukkig kunnen we hier eten en kiezen we voor een taco

met kip. Vanuit hier nemen we een taxi naar het National Revolutionary Martyr's Shrine, we komen langs het Grand Hotel, wat in Chinese stijl

gebouwd is. We komen net optijd bij de NRMS aan, wederom is het 15.00 uur en de wisseling van de wacht, het blijft indrukwekkend.

Dit enorme monument met een oppervlakte van 52000 vierkante meter herdenkt meer dan 300000 burgers en soldaten die stierven in

diverse oorlogen. Het bestaat uit een Sanctuary in het midden met aan de zijden een herdenkingsmonument voor burgers rechts en voor militairen links.

Het monument is gebouwd in 1969. Na de wisseling van het de wacht is ook meteen uitgestorven en lopen we nog met z'n tweeën langs de bronzen

bustes, van de gevallen burgers en soldaten. We zijn onder de indruk van de soldaten die de wacht houden, ze knipperen nog niet eens met hun ogen.

We informeren tot hoe laat het National Palace Museum open is, tot 18.30 uur en besluiten een taxi daar naar toe te nemen.

Dit is museum is één van de belangrijkste bezienswaardigheden van heel Taiwan met miljoenen bezoekers per jaar. Het museum bevat meer dan 5000 jaar

Chinese kunst. De meeste van de 654000 voorwerpen zijn afkomstig van het vaste land van China, uit de verboden stad van Beijing, ze zijn afkomstig van Chinese

Keizers en werden in 1949 door Chiang Kai-Shek naar Taiwan gebracht, reden waarom China de collectie nog steeds claimt.

Het is een inmens gebouw wat in Chinese stijl gebouwd is, we kopen tickets en vragen direct maar hoe we bij het hoogte punt van het museum kunnen komen,

een kool met een insect gemaakt van jade, deze komt uit de Qing dynasty (1644-1911). Deze plek wordt dan ook het drukste bezocht en er staat een behoorlijke rij.

Ik had er meer van verwacht maar het ziet er wel bijzonder uit. Verder staan er allerlei vazen, potjes en beelden van jade en goud.

Er is ook een gedeelte met boeken.

We nemen een taxi naar onze laatste stop van vandaag de Shilin Market, het is een beetje een kermisachtig iets. Je kan boogschieten, ballonnen kapot schieten,

ringen gooien en darten. We nemen een ander weggetje en komen bij de eetkraampjes terecht, we eten een bakje raspatat en Gaston eet ook nog een bakje

gebakken kool met ei en mais. We lopen via een duister achteraf straatje weer naar de winkelstraat. Hier wordt voornamelijk kleding verkocht en Gaston past nog

een jasje, helaas te klein.

We zijn vlakbij een metrostation en gaan richting het hotel, via een 7/11 zijn we rond 20.00 uur terug.

B & B

Avontuurlijk! Enjoy it!