Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 7, Taipei - Luodong

We hebben met het autoverhuurbedrijf afgesproken dat iemand ons bij het hotel op komt halen, dat leek ons wat makkelijker. De dame in kwestie is er precies om 09.00 uur en heeft onze huurauto al bij haar, worden we gelijk in het diepe gegooid. We maken de papieren in orde en kunnen vertrekken. Dwars door Taipei heen, Gaston brengt ons veilig buiten de stad, er zijn zo ontzettend veel wegen dat kan je niet uitleggen. Als je naar links moet, dan zijn er 4 wegen die naar links gaan maar toch alle vier een andere kant op. Dit zullen we vandaag nog veel vaker tegenkomen. We rijden naar het noorden naar het Yehliu Geopark, het is een korte rit die lang duurt om dat nogal druk is. Op de parkeerplaats kunnen we nog een plekje bemachtigen, we kopen entreekaarten en lopen het park in. Yehliu is een stuk kust waar het weer en seismische activiteit hebben samengewerkt om een groot aantal bizarre en vreemde rotsformaties te maken. De rotsformaties hebben vreemde structuren en vormen waar allerlei figuren in worden gezien. De beroemdste rots is Queen's Head, waarvan een replica is gemaakt omdat het origineel teveel werd aangetast door aanrakingen van de toeristen. Het origineel staat er nog steeds en vele Chinezen poseren voor deze rots. Het is nu verboden om de rotsformaties aan te raken, doe je dat toch dan word je teruggefloten, best grappig om te zien. We vinden het een bijzonder fenomeen en zijn hier best lang. Het is warm en erg druk. Het heeft even tijd nodig om hier weg te kunnen rijden in verband met de enorme drukte, De taiwanezen ontvluchten namelijk in het weekend met z'n allen de drukte uit de stad. Vanuit dit punt nemen we de weg langs de kust, je mag hier maar 50 rijden en dat op een 4 baans weg, zo wordt het een lange rit. We maken wat korte stops, we zijn blij dat we gisteren nog bij een bakkerij broodjes hebben gekocht want we komen niets tegen waar we kunnen eten. Tegen vijf uur zijn we in Luodong, in één keer vinden we het hotel. Het zit in een druk straatje en we moeten de auto onder het hotel parkeren, dat gaat via een autolift. Na het inchecken gaan we direct naar de nightmarket, die om de hoek zit. Het is er gezellig en behoorlijk druk, voor sommige stalletjes staan lange rijen. Gaston ziet de beroemde worst op een stokje alweer en koopt er één. Het is een worst met daarom heen aardappelpuree en die wordt dan gefrituurd, erg lekker. We maken een rondje en bij stalletje eten we gebakken kip met noodles + gebakken ei. Smaakte zeer goed. We kopen nog een paar broodjes voor morgen. We zijn op tijd terug op onze kamer en zijn moe maar voldaan.

Anja

dag,
hebben jullie wat tips wat betreft autorijden in Taiwan? We willen ook een rondreis maken met een huurauto maar ons lijkt het grootste probleem de grote drukke stad Taipei. Of zijn er meer van dat soort onoverzichtelijke, hectische steden?