Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 11, Hualien - Taitung

Vandaag een rit van 178 kilometer, klinkt weinig, maar wij weten nu wel beter. We doen er acht en half uur over. HELP. We maken wel regelmatig een stop omdat er veel bezienswaardigheden onderweg zijn. Het is zwaar bewolkt en het waait behoorlijk, maar wel 23 graden. Een reden om hier je winterjas aan te trekken. Wij lopen in shorts en tshirt, dus vallen we uit de toon. Onze eerste stop is bij Fangliao beach, met de harde wind niet echt aantrekkelijk, de zee wel. Mensen attenderen ons er op dat we helemaal naar beneden kunnen en dat doen we ook, we hebben het gevoel dat we in de jungle rijden. Hier zien we nog een stukje blauwe lucht. Even verderop komen we uit bij de Fanshuliao River Gorge, we kunnen er komen via een loopbrug en genieten van deze diepe en groene kloof die 45 meter breed is en 70 diep. Hier wonen nog altijd mensen van de Ami-stam en er zijn veel van deze bewoners gestorven in deze kloof door ongelukken. Bij onze volgende stop horen we rare geluiden, het blijken apen te zijn. We zien ze niet, maar horen ze wel. Ook worden we gewaarschuwd voor giftige slangen en giftige bijen en dat er wilde honden lopen. Een gezellig plekje. We komen door een Ami dorp, waar ze druk bezig zijn met worstjes bakken. We twijfelen of we er ook één gaan nemen, je weet niet wat er in de worstjes zit en hoe ze gekoeld zijn. Doorrijden dan maar. Ondertussen is het begonnen met regenen en begint het steeds harder te waaien. Je moet je shirt vasthouden, anders sta je zo in je nakie. Er ligt veel vulkanische gesteente in de zee, ivm een vulkanische uitbarsting, lang geleden. We komen langs een vissershaven en nemen een kijkje. Er zijn hier ook grotten in de buurt en als we daar aankomen begint het te regenen. De grotten zijn gesloten ivm restauratie. Via een Taiwanees kerkhof komen we eindelijk bij Immortal Island aan, deze wordt verbonden door een 320 meter lange voetgangersbrug, met 8 bogen. De brug werd in 1987 gebouwd en de bogen staan voor de golven. Ondertussen is het gaan stormen en als we op de brug staan heb je het gevoel dat je er elk moment van af kan waaien, vonden we wel spectaculair. Eino, speciaal voor jou, we hebben eindelijk een tshirt voor je gevonden, nou maar hopen dat ie past en dat je de kleur leuk vindt. En anders gewoon bij de stapel op de zolder. In Chenggong is er elke middag om 15.00 uur een vismarkt en laten wij daar nou precies om 15.00 uur aankomen. We kijken onze ogen uit. Zulke grote vissen hebben wij nog nooit in het echt gezien, we zijn onder de indruk. Ondertussen is de veilingmeester druk bezig met de verkoop. Onze laatste excursie van vandaag is een waterkanaaltje die zo aangelgd is dat door optisch bedrog het lijkt alsof het water omhoog stroomt. Echt bijzonder. Om 17.00 uur komen we aan bij ons hotel in Taitung, het personeel spreekt geen woord engels. Nextdoor is de Subway en we gaan daar even wat drinken en alvast het reisverslag van vandaag tikken. We vragen of er een restaurant in de buurt is en we worden verwezen naar een Chinees restaurant een stukje verder op. Er wordt geen Engels gesproken en de menukaart is ook niet in het Engels en ze hebben geen plaatjes. Vertaler erbij, zo komen we tot dumplings en gebakken rijst met kip en een frisdrank. Het smaakt goed en als ik ga betalen denk dat ik opgelicht ga worden, nee dus, het bedrag is zo laag dat ik een fooi geef, maar die wordt niet geaccepteerd. We slenteren nog even door de stad en gaan dan terug naar het hotel.

Wiebe

Het blijft erg leuk om de verhalen te lezen, het enige wat ik kan zeggen: GA ZO DOOR en een prettige reis.

Eino Ploeger

Hartstikke leuke reisverhalen! Erg herkenbaar wat jullie meemaken. Toen ik in Taiwan was, was frisdrank en bier wel overal verkrijgbaar. Geniet ervan!