Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 13, Taitung - Kenting

Vandaag rijden we naar het uiterste puntje van Taiwan, hier verblijven we 4 nachten in een beach-resort. Voor we daar zijn willen we nog een hotspring bekijken in Chiphen, we moeten de bergen inrijden om er te komen. Helaas geen hotspring te vinden, op de foto's in het reisboek lijkt het of de hotspring in de rivier is en Gaston gaat voelen of het water warm is. Zo koud als wat, we vinden wel een plek waar veel damp weg komt. Kijkje genomen, helaas gesloten. Terug naar de kust. We vervolgen onze route en komen weer een bord tegen met hotspring, wij weer de weg af, de bergen in. Ook niets te vinden. We geven het op. We zien hier pas echt hoe de typhonen te keer zijn gegaan. Stukken wegen weggeslagen, bergwanden kapot, bomen ontworteld etc. Verschrikkelijk om te zien. Overal zie je borden met evacuatie routes, voelt niet lekker. Gelukkig is het nu geen typhoon seizoen meer, daarom zijn we deze periode gegaan. Een gedeelte langs de kust is afgesloten en daarom moeten we de door bergen, we kunnen nog ergens stoppen voor een foto moment. Een ambulance komt langs scheuren, even verder op blijkt een scooterrijder de geul langs de weg te zijn in gereden. Naast de weg heb je een geul van ongeveer 80 centimeter diep en 60 breed om het water wat uit bergen op te vangen en ik denk als je op de fiets of scooter zit en even niet oplet dan ga je zo over de kop in die geul. Om ongeveer 13.15 uur komen we aan in Kenting, inchecken kan pas na 15.00 uur. We lopen naar het strand en zien hoe hier de typhonen huis hebben gehouden. Gedeeltes bij het hotel zijn weggevaagd en worden weer opgebouwd. Een gedeelte van het strand is zelfs weggeslagen. Ik settle mij op een strandbedje, van comfort hebben de Taiwanezen nog nooit gehoord. Geen matras op het hardhouten bed. Gaston gaat in een hangmat liggen. Het is druk in het hotel, het is helemaal volgeboekt. Nadat onze spullen naar onze kamer zijn gebracht, besluiten we Kenting in te lopen. We worden met een busje van het hotel een stukje op weg geholpen, wat een service. We drinken bij de Mac een cappuccino, hier is de cappuccino te betalen, in het hotel is een cappuccino bijna €6,00 per kop. Maar goed dat weet je als je in een 5 sterren resort zit. In Kenting is er elke avond een avondmarkt, we lopen richting de lichtjes en de drukte. Wat een grote markt, het is reuze gezellig en het is midden in deze stad. Het is jammer dat er wel auto's mogen rijden. Er zijn vele restaurants, maar we komen in eerste instantie geen restaurants met een Engelse menukaart tegen en het personeel spreekt hier geen engels. We eten wat gefrituurde kip op de markt en komen eindelijk iets tegen met een leesbare menukaart. We gaan zitten, helaas wat ik uit kies hebben ze niet. Dan maar een drankje, we eten al lopend nog wat zoete aardappeltjes en komen dan nog twee restaurants tegen. Morgen daar maar een hapje eten. Er zijn hier ook allerlei bars, dames in schaarse kleding proberen de gasten binnen te lokken.