Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 17, Kenting - Kaohsiung city

Vandaag verlaten (helaas) we ons beach resort ( het enige in heel Taiwan) en rijden naar het Fo Guang Shan klooster dat in de buurt van Koahsiung ligt. Als we door de stad Chengeng rijden zien we rechts van ons een behoorlijk groot Buddha beeld, we besluiten de weg af te gaan en een kijkje te nemen. We vragen hoe de tempel heet, helaas spreekt niemand Engels, zelfs de soldaten die hun tenten aan het opslaan zijn niet. Dus voor ons een naamloze tempel, maar wel erg mooi. Rond het middaguur komen we in de buurt van het klooster. We rijden eerst naar ons hotel dat een villa is, we checken in, maar gaan niet naar onze kamer. Eerst willen we nog wat eten en we worden gestuurd naar een mall, dat bij een zeer groot thema-park ligt, zoiets als Disney Land. We vinden een Subway en eten daar een broodje. Dan naar het klooster, dit is het grootste klooster van Taiwan en het hoofdkwartier van de Internationale Fo Guang Shan orde. De orde heeft meer dan 200 tempels wereldwijd, waaronder ook een tempel in Amsterdam Zeedijk, de He Hua tempel. De orde werd gesticht door Hsing Yiun, een chinese monnik. Het is een uitgebreid complex van tempels, tuinen, een school, twee boeddhistische universiteiten (1 voor mannen en 1 voor vrouwen), een museum, meer dan 10000 beelden, boeddhistische kunst en een groot Buddha Memorial. We gaan eerst een kijkje bij het klooster nemen, de paden zijn niet erg toegankelijk voor mij en we kunnen een rolstoel lenen, maar dat is ook niet alles. Moet ik nog alles lopen. Er is een Buddha beeld van 72 meter hoog en omgeven door honderden buddha-beeldjes. Er leven 400 monniken en een groot aantal studenten. Het trekt bezoekers uit de hele wereld die er werken, studeren en mediteren. Ik begrijp niet waarom vrouwen hier voor kiezen, een kaal hoofd daar kies je niet vrijwilig voor. We zijn onder de indruk. Op een bepaald moment zien we nogal wat vrouwen die grote kussens doorgeven, volgens Gaston ontspanningsoefeningen, volgens mij zijn ze gewoon aan het opruimen (dat laatste klopt). We lopen naar het hoofdgebouw en hebben mazzel er is net een ceremonie gaande. Volgens ons missen we nog een gedeelte van het complex en we vragen iemand hoe het zit, we krijge een plattegrond en ja hoor, er is nog een Buddha Memorial Center. We gaan terug naar de auto en rijden daar naar toe. We komen eerst door een soort moderne mall en als we weer buiten staan een enorme laan met twee keer vier pagaoden waar exposities (natuurlijk nu gesloten) te zien zijn. Aan het einde van de laan staat de tempel van de tand. Op de tempel staat een 50 meter hoog beeld van Buddha. In de tempel bevinden zich een aantal shrines. Anders dan in Kandy (Sri lanka) kun je hier de tand bekijken: in een glazen stolp in de jade shrine in het memorial center, hier moeten wij onze schoenen uittrekken en ik krijg een kaarsje om te offeren aan Buddha. Men hoopt dat zoals in Kandy in Sri Lanka waar ook een tand van Buddha ligt deze plek ook een bedevaartsplaats wordt. In 1998 werd de tand van Buddha door een Tibetaanse Monnik aan een hoge boeddhistische geestelijke uit Taiwan geschonken en onder ceremonieel naar Taiwan gebracht, waar speciaal deze tempel werd gebouwd. De tand staat meters hoog boven ons en we kunnen het niet goed zien, dus ga ik vragen waar we precies moeten kijken. Ik krijg een hele uitleg en zelfs een boek om Buddha te zoeken (Gaston balen). We nemen de lift naar het dak en zijn zo erg dichtbij het Buddha-beeld, hier staan comfortabele stoelen en gaan hier even zitten. Ondertussen wordt het donker en we gaan terug naar de kleine mall en drinken een cappuccino. Maken nog wat foto's. Wat een indrukwekkende dag. We gaan naar de villa en nemen wat spullen uit onze tassen mee en laten de tassen in de auto achter, frissen ons wat op. We rijden weer naar de zelfde mall als vanmiddag om te gaan eten.