Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 18, Koahsiung city - Tainan

Vandaag blijven we in de smog van Kaohsiung City hangen en rijden we naar de andere kant van deze stad om bij het Lotus Lake te kijken. Dit meer van ongeveer anderhalve kilometer bij een halve kilometer grootte is een belangrijke toeristische attractie en dankt zijn naam aan de Lotusplanten (die helaas al uitgebloeid zijn). In en om het Lotusmeer staan een aantal kleurrijke Tempels en Pagoden. Sommige gebouwen zijn tegen het kitsch en kermisachtige aan, maar toch brengen we er best een tijd door om alle bijzondere beelden en Tempels te aanschouwen. We beginnen bij het 72 meter hoge beeld van de Supreme Emperor of the Dark Heaven (ook wel Xuantian Shang-di of Xuan Wu genoemd) één van de hoogste Taoïstische goden. Het grote beeld en het Beji XuantianShang-di paviljoen bereiken we via een pier met beelden van Chinese figuren. Vervolgens kopen we een paar bananen en peuzelen die in de schaduw op, het is namelijk alweer 30 graden en de dag is nog jong. We lopen naar de twee Pagoden in het water die we kunnen bereiken via de mond van de Draak en naar buiten moeten lopen via de Tijger, dit zou geluk brengen, dat hopen we dan maar. Vanuit de Pagoden heb je een prachtig uitzicht over het meer. De Pagoden werden gebouwd in 1965 en horen bij de Ciji-tempel die er tegenover staat in 1960 werd gebouwd ter ere van de Chinese god Baosheng Dadi, in deze tempel is het één en al pracht en praal met veel bladgoud aan de muren en plafond. Even verderop staat de Chi Ming tempel. Deze tempel uit 1909 is gewijd aan Guanyin (Guan Di), boeddhistische godin van troost en genade. Deze tempel bestaat uit drie verdiepingen en heeft nog meer goud, een mevrouw gooit met speciale stenen en die vallen niet de goede kant op en ze begint hard te huilen, ik denk moet ik haar troosten en zeggen dat het allemaal onzin is! Ik loop door. Ondertussen hebben we wel zin in een broodje of zo, kunnen niets vinden en kopen maar weer bananen. We lopen naar de auto die ondertussen verandert is in een oven en gaan opweg naar Tainan. Het is een korte rit en als we bij het hotel aankomen zetten we de auto in de parkeergarage en checken in, vragen waar we kunnen lunchen. Er is niets om de hoek en we worden naar een speciale straat gestuurd, eerst toch maar bij de 7/11 een hotdog eten, voor het geval dat. Gelukkig maar want er is niets eetbaars voor ons bij, alleen traditionele eetgelegenheden. We zijn nog niet levensmoe en ben je dat wel, we weten nog een straatje. 's Avonds lopen we naar een Italiaan in de buurt, na héél wat zoek werk en navraag bij de receptie. Het eten was zeer goed en Siske de Rat werkt hier ook, zo schattig.