Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 21, Sun Moon Lake

Sun Moon Lake ligt centraal in Taiwan. Het is een sprookjesachtige omgeving, die ook zeer geliefd is bij de lokale bevolking. Sun Moon Lake dankt zijn naam aan de vorm, het noordelijke deel lijkt op een zon en het zuidelijke deel op een maan. Het meer wordt omgeven door bergen en de weg die langs de oevers slingert biedt op sommige stukken een prachtig uitzicht. Er liggen twee dorpjes aan het meer Ita Thao (hier zitten wij) en Sueshe aan de andere kant van het meer. We gaan vandaag eerst met de kabelbaan de bergen in, zo hebben we een prachtig uitzicht over het meer. Nu zien we pas hoe groot het meer is. Het is een rit van 15 minuten en als we boven in de bergen aankomen komen we terecht bij een soort Disney Park, hier hebben wij geen kaarten voor en eten een ijsje. Het ijs in Taiwan moet bijna het lekkerste ijs ter wereld zijn, we kiezen Zwitserse chocolade en het smaakt erg lekker. Nemen de kabelbaan maar weer terug en kopen bij het hotel kaartjes voor een boottocht op het meer, we krijgen korting. Dat past goed in ons straatje. Het het is een chaos van boten bij de pier en we hebben ook geen idee welke boot we moeten nemen. Voor we het weten zitten we op een boot, blijkbaar de goeie want onze kaartjes worden geknipt. We leggen aan in het dorpje Sueshe, het is gezellig druk en het straalt iets uit. Bij het eerste en beste restaurant gaan we op het terras zitten omdat ze een Engels menu hebben. We blijven hier wat hangen en genieten van het uitzicht en het eten. We lopen door het enige straatje wat het dorpje. Er zijn enkele winkeltjes en een paar restaurants, de winkeltjes verkopen voornamelijk thee, zwarte thee die hier in de bergen wordt verbouwd. Een klein zakje van deze thee kost € 9,00, maar ze hebben ook zakjes en doosjes voor €60,00 en zelfs duurder. Je ziet veel mensen deze thee kopen, ik ben er te zuinig voor en trouwens ik lust geen zwarte thee. Ook maken ze hier nieuwjaars-rolletjes gebakken met zwarte thee, mocht ik proeven, niet echt lekker. Wel leuk om te zien hoe ze de rolletjes maken. We nemen de volgende boot om onze rondvaart voort te zetten, het is onduidelijk welke boot we moeten nemen. Komen bij de volgende plek aan, Xuanguang, hier heb je ook de gelijknamige tempel, Gaston gaat daar een kijkje nemen en ik luister naar de muziek van enkele mensen van een Thao stam, het hier nogal druk en dat komt omdat ze hier de beroemde eieren gekookt in zwarte thee verkopen. Er staat een behoorlijke rij voor deze lekkernij. Ik kom in gesprek met mensen over deze eieren en ze bieden er mij één aan, ik sla vriendelijk af. Als Gaston terug is pakken we de boot richting Ita Thao waar wij verblijven. We zijn vandaag populair bij de jongelui, iedereen wil met ons op de foto en facebook vrienden worden. We zien hier ook helemaal geen westerse mensen. De volwassenen kijken ons ookal zo vreemd aan en we zien dat veel mensen stiekem foto's van ons maken, grappig. Ik doe het zelfde alleen niet onopvallend. We gaan op ons balkon zittten en ik ga nog even lezen. Vanavond gaan we het dorp nog even in. Hopelijk is er dan wel een kippetje voor ons.