Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 3, Taipei

Na het ontbijt lopen we naar het metro station in de buurt, we kopen een kaart voor drie dagen.

We worden door een oudere dame aangesproken, ze verteld dat ze ook ooit eens in Nederland is geweest.

Ze was in haar werkende leven directeur van het National Palace Museum hier in Taipei.

Ze geeft mij haar visitekaartje, als souvenir.

Mensen zijn behulpzaam en vertellen welke metro we moeten nemen voor onze eerste sightseeing.

Onze eerste stop is de Beimen North Gate, helaas deze is tegen de vlakte.

Terug naar de metro en gaan naar The Red House, deze wordt gerestaureerd en is verpakt in plastic.

Vroeger was hier de eerste moderne markt, maar nu worden hier kleine concerten gegeven.

Ook is er in het weekend een Indische designer markt voor dit gebouw, maar op dit moment dus helemaal niets.

Op naar de LONGSHAN TEMPLE, dit is de oudste tempel van Taipei. Deze werd in 1738 gebouwd en na de Tweede Wereldoorlog deels verbouwd.

Hoewel in deze boeddhistische tempel meer dan 100 goden worden vereerd, is de tempel in het bijzonder gewijd aan de Chinees boeddhistische

god Guanyin. Voor de tempel ligt een plein met een waterval en via twee pilaren met draken kom je in een Front Hall. Deze tempel wordt zeer intensief gebruikt.

Een Amerikaans stel spreekt ons aan en we maken even een praatje, we lopen rond en zien hoe de mensen zich overgeven aan dit geloof.

Vanuit hier gaan we naar de Presidential Office Building, een prachtig gebouw dat nog steeds intensief gebruikt word.

De weg die er voor loopt is zeer breed en in onze gedachten zien we hier militaire parades voorbij komen.

We willen graag wat gaan eten maar kunnen niets vinden, een klein broodje wordt het.

Onze laatste stop voor vandaag is het National Chiang Kai-Shek Memorial Hall, dit witte gebouw met het blauw achthoekige dak werd in april

1980 geopend ter ere van de vroegere president Chiang van Taiwan die exact 5 jaar eerder overleed. In de grote hal van het gebouw staat een bronzen beeld van Chiang.

Elk uur wisselt de wacht hier en wij zijn er net op tijd het is 15.00 uur. Het gaat met een hele ceremonie gepaard.

Op dit vrijheidsplein staan nog een aantal gebouwen met exposities over de president en zelfs zijn Cadillacs zijn hier te zien.

Hier kunnen we ook wat eten, het wordt een clubsandwich en een submarine hamburger (broodje vlees). Het smaakt ons goed.

We vinden deze plek zeer indrukwekkend, het plein, de gebouwen.

Als we naar buiten lopen regent het, helaas. Het is nog steeds 23 graden.

We nemen de lift naar beneden en via een parkje lopen we naar de metro om richting het hotel te gaan.

Tevreden, maar moe lopen we van de metro naar het hotel op zoek naar een restaurant. We lopen ergens naar binnen, foto's van gerechten zijn er helaas niet.

De eigenaar spreekt een beetje Engels en verteld dat ze alleen noodle soep hebben. We aarzelen, maar besluiten toch verder te gaan. De enige restaurantjes zijn aan de kant van de straat, maar dat durven we nog niet aan. Zo komen we uiteindelijk terecht bij de 7-eleven. Hier nuttigen we een hotdog. Tijdens het eten wordt de ATM gevuld, volgens ons ondenkbaar in Nederland. Omstreeks half zeven zijn we terug in het hotel.