Gaston en Marloes op reis in Taiwan

Dag 6, Taipei

De vermoeidheid is niet erg goed voor mijn gemoedstoestand, ik sta toch maar op.Gaston heeft vannacht goed geslapen, gelukkig in ieder geval 1 van ons die een goede nachtrust heeft gehad. Tijdens het ontbijt zitten we naast een ouder koppel uit Engeland. We kletsen wat en wisselen wat ervaringen uit over Taipei. Wat ik best wel bijzonder vind, is dat als we hier westerse mensen tegenkomen er altijd gegroet wordt of er wordt een praatje gemaakt. Het miezert, maar de temperatuur is hoog en het voelt benauwd aan, we nemen een taxi naar het National Dr. Sun Yat -Sen Memorial Hall, dit is een monument voor de in de tweede wereldoorlog omgekomen soldaten. Dr. Sun Yat-Sen werd gezien als de nationale vader van China en wordt ook wel beschouwd als de oprichter van het moderne China. Deze man heeft veel betekend in de Tweede Wereldoorlog, voor alle disciplines, landmacht, marine en luchtmacht. Hij is is in het harnas gestorven. We zijn hier weer net op tijd om de wisseling van de wacht mee te maken. We lopen nog even rond, er is ook een expositie van Yang Arthur, die prachtige beelden heeft gemaakt en vorig jaar is gestorven. Als we buiten staan worden we door een oudere man aangesproken en we maken een praatje met hem, zijn engels is zeer goed. Hij wijst ons de weg naar de metro. Achter dit monument staat een stadion, dat nooit afgebouwd is, ziet er van buiten mooi uit. Bij de metro zien we een Mall en besluiten hier een cappuccino te drinken en een broodje te eten. Ondertussen is het droog geworden en lijkt het een warme en zonnige middag te worden. We nemen de metro naar Xinbeitou, dat buiten de stad ligt, hier heb je hotsprings. Het is beste een lange rit en de metro rijdt bovengronds, zo zien we nog eens wat van de omgeving. Het is jammer dat het zo'n grauwe stad is. Het bestaat voornamelijk uit lichtgrijs betonnen flatgebouwen, verder is het een zeer schone stad met erg veel regels, maar daardoor heb je geen ergernissen en dat vinden wij best wel positief. Als we in Xinbeitou aankomen lopen we via een route naar de hotsprings, dit is dan ook het laatste bord die nog Engelse informatie geeft, we zien alleen nog borden met Chinese tekens. We passeren de bibliotheek, die lijkt op een Amerikaanse ski-lodge, gebouwd van hout en staal. We nemen een kijkje binnen, ziet er wat slordig uit. Buiten onder de bomen staan allemaal mensen die druk bezig zijn met hun smartphones, of er niets anders bestaat. We nemen een kijkje bij het hotspring museum, hier moeten we onze schoenen uit doen en krijgen een paar slippers aan die niet zitten, we sloffen nu net zo als de Taiwanezen. Gaston loopt nog even naar beneden waar ooit de eerste hotspring is ontsprongen. Eindelijk zijn we aangekomen bij de Hotspring Valley, we genieten van de warme omgeving en de zon op onze rug. Alle hotels in de omgeving hebben hun eigen hotspring. We nemen ook nog een kijkje in het Ketagalan Culture Center, we hadden er iets meer van verwacht. De meeste afdelingen zijn gesloten. Er staan poppen met klederdracht. Aan het eind van de middag nemen we de metro terug naar de stad, we gaan er bij Zhongshang uit om hier een hapje te eten. Onder in een Mall gaan we eten, ik kies deze keer voor een echt Taiwanees gerecht, een groote bowl met noodlesoup en een gefrituurde stuk kip en een bordje mais, ik moet zeggen het is niet mijn ding. Gaston koos voor een kleine kom soep, gefrituurde kip en rijst met varkensvlees. Vooraf nog groente kroketjes en een een stukje zoete aardappel. Onze laatste dag in Taipei zit er op en we kunnen wel zeggen dat we erg veel indrukken hebben op gedaan. Het is een stad met veel bezienswaardigheden.

mam

Eindelijk gevonden hoe het werkt om te kunnen reageren wat zien jullie weer veel geweldig ik reis echt met jullie mee dankjewel even wat anders de erwtensoep voor maandag is al in de maak ruikt zo lekker nog geen reactie van de makelaar de zon schijnt hier ga zo nog even de stad in .fijn weekend liefs mam.